NY Review of Books | [|http://www.nybooks.com Jarticles /16922 29 Jan. 2004

FEATURE

Now They Tell Us
By Michael Massing

1.

In recent months, U.s. news organizations have rushed to expose the Bush administra-
tion’s pre-war failings on Iraq. “Iraq’s Arsenal Was Only on Paper,” declared a recent
headline in The Washington Post. “Pressure Rises for Probe of Prewar-Intelligence,” said
The Wall Street Journal. “So, What Went Wrong?” asked Time. In The New Yorker, Sey-
mour Hersh described how the Pentagon set up its own intelligence unit, the Office
of Special Plans, to sift for data to support the administration’s claims about Iraq. And
on “Truth, War and Consequences,” a Frontline documentary that aired last October, a
procession of intelligence analysts testified to the administration’s use of what one of
them called “faith-based intelligence.”

Watching and reading all this, one is tempted to ask, where were you all before the
war? Why didn’t we learn more about these deceptions and concealments in the months
when the administration was pressing its case for regime change—when, in short, it
might have made a difference? Some maintain that the many analysts who’ve spoken
out since the end of the war were mute before it. But that’s not true. Beginning in the
summer of 2002, the “intelligence community” was rent by bitter disputes over how
Bush officials were using the data on Iraq. Many journalists knew about this, yet few
chose to write about it.

Before the war, for instance, there was a loud debate among intelligence analysts over
the information provided to the Pentagon by Iraqi opposition leader Ahmed Chalabi
and defectors linked to him. Yet little of this seeped into the press. Not until September
29, 2003, for instance, did The New York Times get around to informing readers about
the controversy over Chalabi and the defectors associated with him. In a front-page
article headlined “Agency Belittles Information Given by Iragi Defectors,” Douglas Jehl
reported that a study by the Defense Intelligence Agency had found that most of the
information provided by defectors connected to Ahmed Chalabi “was of little or no
value.” Several defectors introduced to U.s. intelligence by the Iragi National Congress,
Jehl wrote, “invented or exaggerated their credentials as people with direct knowledge
of the Iragi government and its suspected unconventional weapons program.”

\ x T hy, I wondered, had it taken the Times so long to report this? Around the time

that Jehl’s article appeared, I ran into a senior editor at the Times and asked him
about it. Well, he said, some reporters at the paper had relied heavily on Chalabi as a
source and so were not going to write too critically about him.

The editor did not name names, but he did not have to. The Times’s Judith Miller
has been the subject of harsh criticism. Slate, The Nation, Editor & Publisher, the American
Journalism Review, and the Columbia Journalism Review have all run articles accusing her
of being too eager to accept official claims before the war and too eager to report the
discovery of banned weapons after it[[] Especially controversial has been Miller’s alleged
reliance on Chalabi and the defectors who were in touch with him. Last May, Howard
Kurtz of The Washington Post wrote of an e-mail exchange between Miller and John

!See Jack Shafer, “The Times Scoops That Melted,” Slate, July 25, 2003; Russ Baker, *“ ‘Scoops’ and Truth
at the Times,” The Nation, June 23, 2003; William E. Jackson Jr., “Miller’s Latest Tale Questioned,” Editor &
Publisher Online, September 23, 2003, at www.editorandpublisher.com; Charles Layton, “Miller Brouhaha,” AjR,
August/ September 2003; and John R. MacArthur, “The Lies We Bought,” cjr, May/June 2003.


http://www.nybooks.com/articles/16922

Burns, then the Times bureau chief in Baghdad, in which Burns rebuked Miller for
writing an article about Chalabi without informing him. Miller replied that she had
been covering Chalabi for about ten years and had “done most of the stories about him
for our paper.”” Chalabi, she added, “has provided most of the front page exclusives on
WMD to our paper.”

When asked about this, Miller said that the significance of her ties to Chalabi had
been exaggerated. While she had met some defectors through him, she said, only one
had resulted in a front-page story on wmD prior to the war. Her assertion that Chalabi
had provided most of the Times’s front-page exclusives on wWMD was, she said, part of
“an angry e-mail exchange with a colleague.” In the heat of such exchanges, Miller said,
“You say things that aren’t true. If you look at the record, you’ll see they aren’t true.”

This seems a peculiar admission. Yet on the broader issue of her ties to Chalabi, the
record bears Miller out. Before the war, Miller wrote or co-wrote several front-page
articles about Iraq’s wMD based on information from defectors; only one of them came
via Chalabi. An examination of those stories, though, shows that they were open to
serious question. The real problem was relying uncritically on defectors of any stripe,
whether supplied by Chalabi or not.

This points to a larger problem. In the period before the war, U.s. journalists were far
too reliant on sources sympathetic to the administration. Those with dissenting views—
and there were more than a few—were shut out. Reflecting this, the coverage was
highly deferential to the White House. This was especially apparent on the issue of
Iraq’s weapons of mass destruction—the heart of the President’s case for war. Despite
abundant evidence of the administration’s brazen misuse of intelligence in this matter,
the press repeatedly let officials get away with it. As journalists rush to chronicle the
administration’s failings on Iraq, they should pay some attention to their own.

2.

On August 26, 2002, Vice President Dick Cheney gave a speech that was widely in-
terpreted as signaling the administration’s intention to wage war on Iraq. There “is no
doubt,” Cheney declared, that Saddam Hussein “has weapons of mass destruction” and
is preparing to use them against the United States. Saddam, he said, not only had bio-
logical and chemical weapons but had “resumed his efforts to acquire nuclear weapons.”
If allowed to continue on this course, he added, Saddam could subject his adversaries to
“nuclear blackmail” Accordingly, the United States had no choice but to take preemptive
action against him.

The reference to nuclear weapons was especially telling. While Iraq was widely
believed to have biological and chemical weapons, there was much more uncertainty
regarding its nuclear program. In 1998, when U.N. inspectors left the country, it was
generally agreed that Iraq’s nuclear program had been dismantled. The question was,
what had happened in the four years since? In his speech, Cheney flatly stated that Iraq
had resumed its quest for a bomb, but neither he nor any other Bush official offered any
supporting evidence.

At the time of Cheney’s speech, Times reporters Judith Miller and Michael Gordon
were investigating the state of Iraq’s arsenal. Both had reported on Iraq for many
years and brought certain perspectives to the assignment. Gordon, the paper’s chief mil-
itary correspondent, had after the Gulf War teamed up with retired general Bernard
Trainor to write The Generals’ War: The Inside Story of the Conflict in the Gulf (1995).
A detailed account of the military’s conduct of the war, it strongly criticized the u.s.
decision to leave Saddam in power. From his many years of reporting on intelligence
matters, Gordon knew how shocked U.s. analysts had been after the Gulf War to find
how far along Iraq had been in its effort to develop a nuclear weapon.



Miller, the coauthor of Saddam Hussein and the Crisis in the Gulf (1990) and Germs:
Biological Weapons and America’s Secret War (2001), was intimately acquainted with Saddam
Hussein’s genius for deception. In February 1998, she (together with William Broad) had
written a 4,900-word report about Iraq’s secret program to produce bioweapons and its
success in concealing them from the outside world. According to the story, many former
weapons inspectors and other experts with whom Miller and Broad talked believed that
Baghdad “is still hiding missiles and germ weapons, and the means to make both.”

Later that year, Miller met one of the first defectors who gave her information—
Khidhir Hamza, a scientist who, until the late 1980s, had been a senior official in Iraq’s
nuclear program. After fleeing Baghdad in 1994, Hamza had made his way to Wash-
ington, where in 1997 he went to work for the Institute for Science and International
Security, a small think tank, which arranged for Miller and fellow Times reporter James
Risen to interview him. The result was a front-page story relating Hamza’s account of
the “inner workings” of Saddam’s push for a bomb prior to the Gulf War, and recounting
Hamza’s belief that Saddam retained the infrastructure to duplicate that effort.

While seeing Hamza, Miller told me, she also was in touch with Ahmed Chalabi,
and in 2001 he arranged for her to visit Thailand to interview another defector, a civil
engineer named Adnan Thsan Saeed al-Haideri. The resulting front-page story related al-
Haideri’s claim to have personally renovated “secret facilities for biological, chemical and
nuclear weapons.” These facilities were said to exist “in underground wells, private villas
and under Saddam Hussein Hospital in Baghdad.” Charles Duelfer, a former inspector,
was quoted as saying that al-Haideri’s account was consistent with other reports showing
that Iraq had “not given up its desire” for wMD.

In 2002, Miller went to Turkey to interview yet another defector, Ahmed al-Shemri.
A member of the Iraqi Officers Movement, another opposition group, al-Shemri (a
pseudonym) claimed to have worked in Irag’s chemical weapons program, and he told
Miller that Saddam had continued to produce VX and other chemical agents even while
international inspectors were in Iraq. Iraq, he added, continued to store such agents at
secret sites throughout the country.

y late summer of 2002, then, Miller had developed a circle of sources who claimed

to have firsthand knowledge of Saddam’s continued push for prohibited weapons.
And as she and Gordon made the rounds of administration officials, they picked up a
dramatic bit of information about Iraq’s nuclear program. During the previous fourteen
months, they were told, Iraq had tried to import thousands of high-strength aluminum
tubes. The tubes had been intercepted, and specialists sent to examine them had con-
cluded from their diameter, thickness, and other technical properties that they had only
one possible use—as casings for rotors in centrifuges to enrich uranium, a key step in
producing an atomic bomb.

This was dramatic news. If true, it would represent a rare piece of concrete evidence
for Saddam’s nuclear aspirations. And, on Sunday, September 8, 2002, the Times (then
under the editorship of Howell Raines) led with the story, written by Miller and Gordon.
“u.s. Says Hussein Intensifies Quest for A-Bomb Parts,” the headline said. The lead was
emphatic:

More than a decade after Saddam Hussein agreed to give up weapons of
mass destruction, Iraq has stepped up its quest for nuclear weapons and
has embarked on a worldwide hunt for materials to make an atomic bomb,
Bush administration officials said today.

Gordon and Miller went on to cite the officials’ claims about the aluminum tubes
and their intended use in centrifuges to enrich uranium.

The article contained several caveats, noting, for instance, that Iraq “is not on the
verge of fielding a nuclear weapon.” Overall, though, the language was stark:



Mr. Hussein’s dogged insistence on pursuing his nuclear ambitions, along
with what defectors described in interviews as Iraq’s push to improve and
expand Baghdad’s chemical and biological arsenals, have brought Iraq and
the United States to the brink of war.

Administration “hard-liners,” Gordon and Miller added, worried that “the first sign
of a ‘smoking gun’ ... may be a mushroom cloud.” The piece concluded with a section
on Iraq’s chemical and biological weapons, relying heavily on the information supplied
by Ahmed al-Shemri. “All of Iraq is one large storage facility,” he was quoted as saying.

Gordon and Miller argue that the information about the aluminum tubes was not a
leak. “The administration wasn’t really ready to make its case publicly at the time,” Gor-
don told me. “Somebody mentioned to me this tubes thing. It took a lot to check it out.”
Perhaps so, but administration officials were clearly delighted with the story. On that
morning’s talk shows, Dick Cheney, Colin Powell, Donald Rumsfeld, and Condoleezza
Rice all referred to the information in the Times story. “It’s now public,” Cheney said
on Meet the Press, that Saddam Hussein “has been seeking to acquire” the “kind of tubes”
needed to build a centrifuge to produce highly enriched uranium, “which is what you
have to have in order to build a bomb.” On ¢NN’s Late Edition, Rice said the tubes “are
only really suited for nuclear weapons programs, centrifuge programs.” She added: “We
don’t want the smoking gun to be a mushroom cloud”—a phrase lifted directly from
the Times.

In the days that followed, the story of the tubes received wide publicity. And, on
September 12, 2002, President Bush himself, in a speech to the U.N. General Assembly,
said that “Iraq has made several attempts to buy high-strength aluminum tubes used to
enrich uranium for a nuclear weapon”—evidence, he added, of its “continued appetite”
for such a weapon. In the following months, the tubes would become a key prop in the
administration’s case for war, and the Times played a critical part in legitimizing it.

3.

From the start, however, the Times story raised doubts among many nuclear experts.
One was David Albright. A physicist and former weapons inspector who directed the
Institute for Science and International Security (the same group for which the defec-
tor Khidhir Hamza had worked), Albright favored a tough position on Iraq, believing
Saddam to have wmD and advocating strict measures to contain him. In the summer
of 2001, however, after the aluminum tubes were intercepted, he had been asked by an
official to find out some information about them, and in doing so he had learned of
the doubts many experts had about their suitability for use in centrifuges. Some special-
ists with ties to the u.s. Department of Energy and the International Atomic Energy
Agency had concluded that the tubes were more likely destined for use in conventional
artillery rockets, as Iraq itself had claimed. Officials at the State Department’s Bureau of
Intelligence and Research would later concur.

Reading the September 8 article, Albright felt it was important for the Times to take
note of these dissenting views. In the past, he had worked frequently with Judith Miller;
in fact, it was Albright who had arranged for her to interview Khidhir Hamza. Although
he was unavailable when Miller tried to contact him for the September 8 story, he had
several long conversations with her after it was published. He then described the doubts
many centrifuge experts had about the administration’s claims. And, on September 13,
2002, a follow-up story appeared. It was not, however, what Albright had expected. Six
paragraphs into an article that summarized the White House’s case against Iraq, Miller
and Gordon noted that senior officials acknowledged “that there have been debates
among intelligence experts about Iraq’s intentions in trying to buy such tubes.” But, they
quickly noted, those officials insisted that “the dominant view” in the administration



was that the tubes were intended for use in centrifuges to enrich uranium. While some
experts in the State and Energy Departments “had questioned whether Iraq might not
be seeking the tubes for other purposes,” the article stated,

other, more senior, officials insisted last night that this was a minority view
among intelligence experts and that the c1a had wide support, particularly
among the government’s top technical experts and nuclear scientists. “This
is a footnote, not a split,” a senior administration official said.

Yet Albright, having talked with a large number of those experts and scientists, knew
that many did not support the c1a assessment. “Understanding the purpose of these
tubes was very difficult,” he told me.

But hearing there’s a debate in the government was knowable by a journalist.
That’s what I asked Judy to do—to alert people that there’s a debate, that
there are competent people who disagreed with what the c1A was saying.
I thought for sure she’d quote me or some people in the government who
didn’t agree. It just wasn’t there.

The Times, he added,

made a decision to ice out the critics and insult them on top of it. People
were bitter about that article—it says that the best scientists are with [the
administration)].

Miller rejects this. The article, she says, clearly stated that there was a debate about
the tubes. As written, however, the piece gives far more attention and credence to
officials who dismissed the dissenters, and the debate, as inconsequential—a “footnote.”

Frustrated, Albright began preparing his own report about the tubes. Seeking an
outlet, he approached Joby Warrick of The Washington Post. In contrast to Miller and
Gordon, Warrick had little experience covering national security matters; the environ-
ment was his beat. After the September 11 attacks, however, he was assigned to do inves-
tigative reporting related to the war on terrorism, and in the summer of 2002 he began
looking into Iraq’s weapons programs. Calling around to officials and former inspectors,
he quickly discovered that “nobody knew very much.” That, he told me, seemed par-
ticularly true of defectors. Francis Brooke, the Washington representative of the Iraqi
National Congress, was constantly trying to give him information, but it never seemed
to check out. “I became very frustrated at not being able to come up with anything
solid showing that there were active weapons programs,” Warrick said.

Albright’s report about the aluminum tubes, however, seemed to offer an inside
look at the debate within intelligence circles over Iraq’s nuclear programf] Drawing
on it, Warrick wrote an article describing how the administration’s claims about the
tubes were being challenged by “independent experts” who questioned whether they
“were intended for a secret nuclear weapons program” or, as some believed, for use in
conventional rockets. Warrick also noted reports that the Bush administration “is trying
to quiet dissent among its own analysts over how to interpret the evidence.” It was one
of the first public mentions of the administration’s possible misuse of the data on Iraq.
Appearing on page A18, however, the story caused little stir.

2See “Aluminum Tubing Is an Indicator of an Iragi Gas Centrifuge Program: But Is the Tubing Specifically
for Centrifuges?” 1s1s, updated October 9, 2002, at www.isis-online.org.



4.

Meanwhile, the tubes were drawing the notice of Knight Ridder’s Washington bureau,
which serves Knight Ridder’ thirty-one newspapers in the u.s., including The Philadel-
phia Inquirer, The Miami Herald, and The Detroit Free Press. Almost alone among national
news organizations, Knight Ridder had decided to take a hard look at the administra-
tion’s justifications for war. As Washington bureau chief John Walcott recalled, in the
late summer of 2002 “we began hearing from sources in the military, the intelligence
community, and the foreign service of doubts about the arguments the administration
was making.” Much of the dissent came from career officers disturbed over the allega-
tions being made by political appointees. “These people,” he said, “were better informed
about the details of the intelligence than the people higher up in the food chain, and
they were deeply troubled by what they regarded as the administration’s deliberate mis-
representation of intelligence, ranging from overstating the case to outright fabrication.”

Walcott assigned two experienced reporters, Jonathan Landay and Warren Strobel, to
talk with those sources. Drawing on them, Landay in early September 2002 filed a report
for Knight Ridder that quoted senior U.s. officials with access to intelligence on Iraq
as saying that “they have detected no alarming increase in the threat that Iraqi dictator
Saddam Hussein poses to American security and Middle East stability.” While it was well
known that Iraq was “aggressively trying to rebuild” its weapons programs, Landay noted,
“there is no new intelligence that indicates the Iraqis have made significant advances” in
doing so.

In early October, Landay’s curiosity was further aroused when the c1a released a
declassified version of its new National Intelligence Estimate on Iraq. For the most part,
the document blandly summarized the agency’s longstanding findings regarding Iraq’s
ties to terrorists and its efforts to develop wmD. In a brief section on the aluminum
tubes, however, it noted that, while the intelligence community as a whole believed the
tubes were intended for use in centrifuges, some experts disagreed, believing they were
intended for conventional weapons. This was a rare public acknowledgment of dissent
within the intelligence agencies, and Landay, intrigued, began making more calls. He
eventually reached a veteran of the U.s. uranium enrichment program. “He’d been given
data on the tubes, and he said that this wasn’t conclusive evidence,” Landay recalled. In
early October, Landay wrote about how the c1A report had “exposed a sharp dispute
among U.S. intelligence experts” over Iraq’s arsenal. One expert was quoted as saying
he did not believe the tubes were intended for use in nuclear weapons because “their
diameters were too small and the aluminum they were made from was too hard.”

n October 8, 2002, Landay and Strobel, joined by bureau chief Walcott, filed a
O sharp account of the rising discontent among national security officers. “While
President Bush marshals congressional and international support for invading Iraq,” the
article began, “a growing number of military officers, intelligence professionals and diplo-
mats in his own government privately have deep misgivings about the administration’s
double-time march toward war.” These officials, it continued,

charge that administration hawks have exaggerated evidence of the threat
that Iragi leader Saddam Hussein poses—including distorting his links to
the al-Qaida terrorist network. ... They charge that the administration
squelches dissenting views and that intelligence analysts are under intense
pressure to produce reports supporting the White House’s argument that
Saddam poses such an immediate threat to the United States that pre-
emptive military action is necessary.

As these reports show, there were many sources available to journalists interested in
scrutinizing the administration’s statements about Iraq. Unfortunately, however, Knight

6



Ridder has no newspaper in Washington, D.c., or New York, and its stories did not
get the national attention they deserved. But in mid-October, other news organizations
began to pick up on some of the same discontent Knight Ridder had documented. The
Washington Post, the Associated Press, The Wall Street Journal, usa Today, the Los Angeles
Times, and the Guardian of London all ran articles raising questions about the admin-
istration’s case for war. On October 10, The New York Times ran a front-page account
by Michael Gordon of the divisions within the administration “over what intelligence
shows about Iraq’s intentions and its willingness to ally itself with al-Qaeda.” And on
October 24, the Times, again on its front page, reported that top Pentagon officials had
set up a special intelligence unit to search for data to support the case for war. Written
by Thom Shanker and Eric Schmitt, the article cited the concerns of some intelligence
analysts that civilian policymakers were politicizing the intelligence to fit their hawkish
position. The view “among even some senior intelligence analysts” at the cia, they
wrote, “is that Mr. Hussein is contained and is unlikely to unleash weapons of mass
destruction unless he is attacked.”

he unit referred to here was the Office of Special Plans, the same group Seymour

Hersh would write about after the war. As such reports show, its existence was
widely known before the war. With many analysts prepared to discuss the competing
claims over the intelligence on Iraq, the press was in a good position to educate the
public on the administration’s justifications for war. Yet for the most part, it never did
so. A survey of the coverage in November, December, and January reveals relatively few
articles about the debate inside the intelligence community. Those articles that did run
tended to appear on the inside pages. Most investigative energy was directed at stories
that supported, rather than challenged, the administration’s case.

On December 12, for example, The Washington Post ran a front-page story by Barton
Gellman contending that al-Qaeda had obtained a nerve agent from Iraq. Most of the
evidence came from administration officials, and it was so shaky as to draw the attention
of Michael Getler, the paper’s ombudsman. In his weekly column, Getler wrote that the
article had so many qualifiers and caveats that

the effect on the complaining readers, and on me, is to ask what, after all, is
the use of this story that practically begs you not to put much credence in
it? Why was it so prominently displayed, and why not wait until there was
more certainty about the intelligence?

And why, he might have added, didn’t the Post and other papers devote more time to
pursuing the claims about the administration’s manipulation of intelligence? Part of the
explanation, no doubt, rests with the Bush administration’s skill at controlling the flow of
news. “Their management of information is far greater than that of any administration
I've seen,” Knight Ridder’s John Walcott observed. “They’ve made it extremely difficult
to do this kind of [investigative] work.” That management could take both positive
forms—rewarding sympathetic reporters with leaks, background interviews, and seats
on official flights—and negative ones—freezing out reporters who didn’t play along. In
a city where access is all, few wanted to risk losing it.

uch sanctions were reinforced by the national political climate. With a popular pres-
S ident promoting war, Democrats in Congress were reluctant to criticize him. This
deprived reporters of opposition voices to quote, and of hearings to cover. Many readers,
meanwhile, were intolerant of articles critical of the President. Whenever The Washing-
fon Post ran such pieces, reporter Dana Priest recalls, “We got tons of hate mail and
threats, calling our patriotism into question.” Fox News, Rush Limbaugh, and The
Weekly Standard, among others, all stood ready to pounce on journalists who strayed,



branding them liberals or traitors—Ilabels that could permanently damage a career. Grad-
ually, journalists began to muzzle themselves.

David Albright experienced this firsthand when, during the fall, he often appeared
as a commentator on TV. “I felt a lot of pressure” from journalists “to stick to the subject,
which was Iraq’s bad behavior,” Albright says. And that, in turn, reflected pressure from
the administration: “I always felt the administration was setting the agenda for what
stories should be covered, and the news media bought into that, rather than take a
critical look at the administration’s underlying reasons for war.” Once, on a cable news
show, Albright said that he felt the inspections should continue, that the impasse over
Iraq was not simply France’s fault; during the break, he recalls, the host “got really mad
and chastised me.”

“The administration created a set of truths, then put up a wall to keep people within
it,” Albright says. “On the other side of the wall were people saying they didn’t agree.
The media were not aggressive enough in challenging this.”

5.

The press’s submissiveness was most apparent in its coverage of the inspections process.
Responsibility for that process lay with two organizations: the International Atomic En-
ergy Agency, which monitored Iraq’s nuclear activities, and the United Nations Moni-
toring, Verification and Inspection Commission, which oversaw its biological and chem-
ical programs. uNMoviIc, which was based in New York and headed by Hans Blix, got
considerable coverage; the 1AEA, which was based in Vienna and headed by Mohamed
ElBaradei, got little.

“We were constantly frustrated,” Melissa Fleming, an 1AEA spokesperson, told me.
“The whole focus was on uNmovic, which was in New York.” According to 1AEA staff’
members, the press gave far too much weight to what U.s. experts or administration
officials said. Jacques Baute, the head of the 1AEA’s Iraq inspection team, complained
that the agency had a hard time getting its story out. And that story, he explained, was
that by 1998 “it was pretty clear we had neutralized Iraq’s nuclear program. There was
unanimity on that.”

The 1AEA’s success in dismantling Iraqs nuclear program was spelled out in the
periodic reports it sent to the U.N. Security Council—reports that remained posted
on its Web site. And, it was broadly agreed, any effort to restart that program after 1998
would have very likely been detected by the outside world. As the Carnegie Endowment
noted in a recent report (“wMD in Iraq: Evidence and Implications”),

Irag’s nuclear program had been dismantled by inspectors after the 1991 war,
and these facilities—unlike chemical or biological ones—tend to be large,

expensive, dependent on extensive imports, and very difficult to hide “in
plain sight” under the cover of commercial (that is, dual-use) facilities.

These facts, it added, were “largely knowable” in the fall of 2002, when the debate
over inspections was taking place.

Bush officials, however, were loudly proclaiming otherwise. “A return of inspectors
would provide no assurance whatsoever of [Saddam’s] compliance with U.N. resolutions,”
Vice President Cheney declared in his August 26 speech. “On the contrary, there is a
great danger it would provide false comfort that Saddam was somehow ‘back in his

L)

box.

any journalists echoed this line. Seeking out former weapons inspectors for com-
ment, they generally “gravitated to the most negative ones,” Jacques Baute said.
An example was David Kay. According to the 1aEA, his background in nuclear and



weapons matters was very limited—he has a Ph.D. in international affairs—and he spent
no more than five weeks as an inspector in Iraq in 1991. This was far less time—and far
longer ago—than was the case for many other inspectors.

Recently, Kay, after stepping down as the top U.s. weapons investigator in Iraq, said
that he thought Iraq had largely abandoned the production of illicit weapons during the
1990s and that one key reason was the tough U.N. inspections. Before the war, however,
Kay often declared his contempt for inspections to reporters—including Judith Miller.
On September 18, 2002, for instance, in an article headlined “Verification Is Difficult at
Best, Say the Experts, and Maybe Impossible,” Miller quoted a variety of officials and
former inspectors about the nearly insurmountable obstacles inspectors would face if
they returned to Iraq. David Kay, identified as “a former inspector who led the initial
nuclear inspections in Iraq in the early 1990%,” was quoted as saying of the inspectors
that “their task is damn near a mission impossible.” Miller also cited Khidhir Hamza, the
defector she had written about in 1998. Identified as having “led part of Irag’s nuclear
bomb program until he defected in 1994,” he was quoted as estimating that “Iraq was
now at the ‘pilot plant’ stage of nuclear production and within two to three years of mass
producing centrifuges to enrich uranium for a bomb.” Iraq, he added, “now excelled”
in hiding nuclear and other unconventional weapons programs.

In fact, Hamza never produced any convincing sources for these statements. Con-
trary to Miller’s description, he had resigned from Iraq’s nuclear program in 1990 and
had no firsthand knowledge of it after the Gulf War. After coming to the United States,
he had gone to work for David Albright’s Institute for Science and International Se-
curity, but by 1999 his claims about Iraq’s weapons programs had become so inflated
that Albright felt he could no longer work with him, and Hamza left the institute. The
following year he came out with a book, Saddam’s Bombmaker: The Terrifying Inside Story
of the Iraqi Nuclear and Biological Weapons Agenda (written with Jeff Stein), that, Albright
says, “made many ridiculous claims.” In light of this, he adds, he was surprised to see
that Judith Miller continued to rely on Hamza. “Judy should have known about this,”
Albright says. “This is her area.”

“Hamza had no credibility at all,” one 1AEA staff member told me. “Journalists who
called us and asked for an assessment of these people—we’d certainly tell them.” Miller
said she believed Hamza was a credible source because he was very useful to the ad-
ministration. After the war, she noted, the administration sent him to Iraq to work on
atomic energy matters. Yet the administration’s reliance on defectors like Hamza was
itself highly controversial and deserving of scrutiny. Few journalists provided it, though.
In the months leading up to the war, Hamza was a popular source for journalists and
a frequent guest on TV news shows. (In fairness, it should be noted that Judith Miller,
along with Julia Preston, wrote an article for the Times in late January that, based on
a two-hour interview with Hans Blix, described his differences with the Bush adminis-
tration over its “assertions about Iraqi cheating” and “the notion that time was running
out for disarming Iraq through peaceful means.”)

In late November 2002, U.N. inspectors finally returned to Iraq. Shortly after, Iraq
submitted to the U.N. a 12,000-page declaration stating it had no weapons of mass
destruction. Iraq’s failure to account for large stocks of banned weapons uncovered prior
to 1998 fed suspicions that it still had such weapons. Nonetheless, IAEA inspectors felt
confident that they could get a reliable reading of the status of Iraq’s alleged nuclear
program. They had more than a hundred sites they wanted to visit, based on interviews
with defectors, data collected from previous inspections, satellite photos, and informa-
tion provided by the c1a and other u.s. intelligence agencies. Over the summer, 1AEA
specialists had detected in satellite photos new construction at sites where nuclear activ-
ity had taken place in the past. Visiting them, however, inspectors found no suspicious
activity. The inspectors also took samples from rivers, canals, and lakes, testing for the



presence of certain radioisotopes. None was found.

Finally, the inspectors investigated Iraq’s attempted purchase of aluminum tubes.
They examined rocket production and storage sites, studied tube samples, and inter-
viewed key Iragi personnel. From this they determined that the tubes were consistent
with use in conventional rockets, as Iraq had maintained.

On January 9, 2003, Mohamed ElBaradei issued a preliminary report on the inspec-
tors’ work. “To date,” it noted,

no new information of significance has emerged regarding Iraq’s past nu-
clear programme (pre-1991) or with regard to Iraq activities during the
period between 1991 and 1998. To date, no evidence of ongoing prohib-
ited nuclear or nuclear-related activities has been detected, although not all
of the laboratory results of sample analysis are yet available.

On the aluminum tubes, ElBaradei reported that they

appear to be consistent with reverse engineering of rockets. While it would
be possible to modify such tubes for the manufacture of centrifuges, they
are not directly suitable for it.

In short, the 1AEA, after weeks of intensive inspections, had found no sign whatever
of any effort by Iraq to resume its nuclear program. Given the importance the administra-
tion had attached to this matter, this would have seemed news of the utmost significance.
Yet it was largely ignored. The Times, which had so prominently displayed its initial story
about the aluminum tubes, buried its main article about ElBaradei’s statement on page
A10. (The paper did briefly mention ElBaradei’s conclusion about the tubes in a front-
page story that focused mainly on Irag’s lack of cooperation with the inspectors.) One
of the few papers to give his statement significant treatment was The Washington Post.
Following up on his earlier article on the tubes, Joby Warrick incorporated the 1AEA
findings into a detailed analysis of the claims and counterclaims surrounding the tubes.
The article cited weapons inspectors, scientists, and other experts, all of whom cast
strong doubt on the administration’s arguments f}

The 1aEA, Melissa Fleming observed, “was inundated with calls, but they were less
of an investigative nature than about what the inspectors were finding on a daily basis.
In general reporters showed little interest in more complex subjects like the aluminum
tubes.” Mark Gwozdecky, the 1AEA’s top spokesperson, added: “Nobody wanted to
challenge the President. Nobody wanted to believe inspections had anything of value to
bring to the table. The press bought into that.”

6.

The reception accorded Mohamed ElBaradei’s statement contrasted sharply with that
given Colin Powell’s speech at the United Nations on February s, 2003. The secretary
of state gave a high-tech presentation of intercepted tapes, satellite photos, videos, and
diagrams to demonstrate what he called “a policy of evasion and deception” by Iraq dat-
ing back to 1991. Iraq’s arsenal, Powell asserted, included mobile laboratories to produce
bioweapons, unmanned aerial vehicles to deliver them, and chemical munitions plants.
On the nuclear issue, Powell said that “Saddam Hussein is determined to get his hands
on a nuclear bomb. He is so determined that he has made repeated covert attempts
to acquire high-specification aluminum tubes from 11 countries, even after inspections

3See also Bob Drogin and Maggie Farley, “After 2 Months, No Proof of Iraq Arms Programs,” Los Angeles
Times, January 26, 2003, for a thorough account of how U.N. inspectors were “unable to corroborate Bush
administration claims” about Iraq’s weapons.

10



resumed.” Powell also asserted the existence of a “sinister nexus” between Iraq and al-
Qaeda, citing as evidence the activities of Ansar al-Islam, a militant Islamic group based
in northeastern Iraq. The group, he said, operated a poison-making camp in the region
and had strong links to Iraqi intelligence.

The speech, while viewed skeptically by most foreign governments, received high
approval ratings in American polls—and rapturous reviews from the American press.
On cNN, after General Amer al-Saadi, Saddam Hussein’s scientific adviser, appeared
to offer a point-by-point rebuttal of Powell’s charges, anchor Paula Zahn brought on
former State Department spokesman James Rubin to comment. Introducing Rubin,
Zahn said, “You've got to understand that most Americans watching this were either
probably laughing out loud or got sick to their stomach. Which was it for you?”

“Well, really, both,” Rubin replied. The American people “will believe everything
they saw;” he said. “They have no reason to doubt any of [Powell’s] sources, any of the
references to human sources, any of the pictures, or any of the intercepts.”

The next day’s New York Times carried three front-page articles on Powell’s speech,
all of them glowing. His presentation took “the form of a nearly encyclopedic catalog
that reached further than many had expected,” wrote Steven Weisman. According to
Patrick Tyler, an “intelligence breakthrough” had made it possible for Powell “to set
forth the first evidence of what he said was a well developed cell of Al Qaeda operating
out of Baghdad.” The speech, he wrote, was “a more detailed and well-documented bill
of particulars than many had expected.”

The Washington Post was no less positive. “Data on Efforts to Hide Arms Called
‘Strong Suit of Speech’” went one headline. “Agency Coordination Helps Yield Details
on Al Qaeda ‘Associate’” went another. In an editorial titled “Irrefutable,” the paper
asserted that, after Powell’s performance, “it is hard to imagine how anyone could doubt
that Iraq possesses weapons of mass destruction.” The Op-Ed page ran four pieces about
the speech—all of them full of praise. “An Old Trooper’s Smoking Gun,” stated the head-
line atop Jim Hoagland’s column. Even the normally skeptical Mary McGrory pitched
in with a favorable assessment, headlined, “I'm Persuaded.”

Tucked inside each paper, however, were articles that questioned the quality of Pow-
ell’s evidence. In the Times, for instance, c.J. Chivers reported (on page A22) that
Kurdish officials in northern Iraq were puzzled by Powell’s claims of a poison-making
facility in the area. A few days later, after visiting the purported camp, he found it to
be a “wholly unimpressive place” that lacked even plumbing. In the Post, Joby Warrick
raised questions about Powell’s claims regarding the aluminum tubes. (This time, though,
those questions were relegated to page A29). Newsweek accompanied its article on the
speech with five boxes evaluating Powell’s key claims; each raised significant doubts. On
his charge that Iraq had mobile biogerm labs, for instance, the magazine observed that
experts believed such labs “would be all but unworkable” and that u.s. intelligence,
“after years of looking for them, has never found even one.”

In the weeks following the speech, one journalist—Walter Pincus of The Washington
Post—developed strong reservations about it. A longtime investigative reporter, Pincus
went back and read the U.N. inspectors’ reports of 1998 and 1999, and he was struck to
learn from them how much weaponry had been destroyed in Iraq before 1998. He also
tracked down General Anthony Zinni, the former head of the u.s. Central Command,
who described the hundreds of weapons sites the United States had destroyed in its
1998 bombing. All of this, Pincus recalled, “made me go back and read Powell’s speech
closely. And you could see that it was all inferential. If you analyzed all the intercepted
conversations he discussed, you could see that they really didn’t prove anything.”

By mid-March, Pincus felt he had enough material for an article questioning the
administration’s claims on Iraq. His editors weren'’t interested. It was only after the inter-
vention of his colleague Bob Woodward, who was researching a book on the war and

11



who had developed similar doubts, that the editors agreed to run the piece—on page
A17. Despite the administration’s claims about Iraq’s wMD, it began, “u.s. intelligence
agencies have been unable to give Congress or the Pentagon specific information about
the amounts of banned weapons or where they are hidden. ... Noting the pressure in-
telligence analysts were feeling from the White House and Pentagon, Pincus wrote that
senior officials, in making the case for war, “repeatedly have failed to mention the con-
siderable amount of documented weapons destruction that took place in Iraq between
1991 and 1998.”

Two days later, Pincus, together with Dana Milbank, the Post’s White House cor-
respondent, was back with an even more critical story. “As the Bush administration
prepares to attack Iraq this week,” it began, “it is doing so on the basis of a number
of allegations against Iraqi President Saddam Hussein that have been challenged—and
in some cases disproved—>by the United Nations, European governments and even U.s.
intelligence reports.” That story appeared on page A13

The placement of these stories was no accident, Pincus says. “The front pages of
The New York Times, The Washington Post, and the Los Angeles Times are very important
in shaping what other people think,” he told me. “They're like writing a memo to the
White House.” But the Post’s editors, he said, “went through a whole phase in which
they didn’t put things on the front page that would make a difference.”

7.

The Post was not alone. The nearer the war drew, and the more determined the admin-
istration seemed to wage it, the less editors were willing to ask tough questions. The
occasional critical stories that did appear were, like Pincus’s, tucked well out of sight.

The performance of the Times was especially deficient. While occasionally running
articles that questioned administration claims, it more often deferred to them. (The
Times’s editorial page was consistently much more skeptical.) Compared to other major
papers, the Times placed more credence in defectors, expressed less confidence in in-
spectors, and paid less attention to dissenters. The September 8 story on the aluminum
tubes was especially significant. Not only did it put the Times’s imprimatur on one of the
administration’s chief claims, but it also established a position at the paper that apparently
discouraged further investigation into this and related topics.

The reporters working on the story strongly disagree. That the tubes were intended
for centrifuges “was the dominant view of the u.s. intelligence community,” Michael
Gordon told me. “It looks like it’s the wrong view. But the story captured what was and
still is the majority view of the intelligence community—whether right or wrong.” Not
only the director of central intelligence but also the secretary of state decided to support
it, Gordon said, adding,

Most of the intelligence agencies in the U.s. government thought that
Iraq had something. Both Clinton and Bush officials thought this. So did
Richard Butler, who had been head of unscom and who wrote a book
about Iraq called “The Greatest Threat.” So it was a widely shared assump-
tion in and out of government. I don’t recall a whole lot of people challeng-
ing that.

Yet there were many people challenging the administration’s assertions. It’s revealing
that Gordon encountered so few of them. On the aluminum tubes, David Albright, as
noted above, made a special effort to alert Judith Miller to the dissent surrounding them,
to no avail.

4See Harry Jaffe, “Why Doesn’t the Post Love Walter Pincus?” The Washingtonian, September 2003, and
Ari Berman, “The Postwar Post,” TheNation.com, September 17, 2003.

12



Asked about this, Miller said that as an investigative reporter in the intelligence area,
“my job isn’t to assess the government’s information and be an independent intelligence
analyst myself. My job is to tell readers of The New York Times what the government
thought about Iraq’s arsenal.” Many journalists would disagree with this; instead, they
would consider offering an independent evaluation of official claims one of their chief
responsibilities.

asked Miller about her December 20, 2001, article about Saeed al-Haideri, the Chalabi-

linked defector who claimed that Saddam Hussein had a network of hidden sites for
producing and storing banned weapons—sites said to include the ground under Saddam
Hussein Hospital. In a subsequent piece about the Bush administration’s use of defec-
tors, Miller had stated that al-Haideri’s interviews with U.s. intelligence had “resulted
in dozens of highly credible reports on Iragi weapons-related activity and purchases.”
Yet neither U.N. inspectors nor the Iraq Survey Group was able to confirm any of those
reports. Al-Haideri, Miller acknowledges, “might have been totally wrong, but I believe
he was acting in good faith, and it was the best we could do at the time.”

To this day, neither Miller nor the Times as a whole has reported on the failure
to confirm al-Haideri’s claims. Miller says that while the paper hasn’t reported on al-
Haideri’s specific allegations, it did do “fifteen stories on weapons not found in Iraq.” Yet,
in view of the prominence the Times had given al-Haideri’s claims, its failure to follow
up on them suggests a lack of interest in correcting reports that were later contradicted
by the evidence. (By contrast, the BBC show Panorama, which in September 2002 had
reported some of al-Haideri’s claims, noted pointedly in a follow-up program aired in
November 2003 that the Iraq Survey Group had searched for but “found none of the
laboratory facilities described by Mr. Haideri, including a bunker under a hospital.”)

Looking back at her coverage of Iraq’s weapons, Miller insists that the problem lies
with the intelligence, not the reporting. “The fact that the United States so far hasn’t
found wMD in Iraq is deeply disturbing. It raises real questions about how good our
intelligence was. To beat up on the messenger is to miss the point.”

If nothing else, the Iraq saga should cause journalists to examine the breadth of their
sources. “One question worth asking,” John Walcott of Knight Ridder says, “is whether
we in journalism have become too reliant on high-level officials instead of cultivating less
glamorous people in the bowels of the bureaucracy. “In the case of Iraq, he added, the
political appointees “really closed ranks. So if you relied exclusively on traditional news
sources—assistant secretaries and above—you would not have heard things we heard.”
What Walcott calls “the blue collar” employees of the agencies—the working analysts
or former analysts—were drawn on extensively by Knight Ridder, but by few others.

Since the end of the war, journalists have found no shortage of sources willing to crit-
icize the administration. (Even Colin Powell, in a recent press conference, admitted
that, contrary to his assertions at the United Nations, he had no “smoking gun” proof of
a link between Saddam Hussein and al-Qaeda.) The Washington Post has been especially
aggressive in exposing the administration’s exaggerations of intelligence, its inadequate
planning for postwar Iraq, and its failure to find weapons of mass destruction. Barton
Gellman, who before the war worked so hard to ferret out Iraq’s ties to terrorists, has,
since its conclusion, written many incisive articles about the administration’s intelligence
failures [l

The contrast between the press’s feistiness since the end of the war and its meekness
before it highlights one of the most entrenched and disturbing features of American
journalism: its pack mentality. Editors and reporters don’t like to diverge too sharply

5See, especially, “Depiction of Threat Outgrew Supporting Evidence,” August 10, 2003, p. A1. Co-written
with Walter Pincus, the article describes in impressive detail how the administration twisted the intelligence
on the aluminum tubes.

13



from what everyone else is writing. When a president is popular and a consensus prevails,
journalists shrink from challenging him. Even now, papers like the Times and the Post
seem loath to give prominent play to stories that make the administration look too
bad. Thus, stories about the increasing numbers of dead and wounded in Irag—both

American and Iraqi—are usually consigned to page 10 or 12, where they won’t cause
readers too much discomfort.

14



